In 2024 is het wegenbeheerplan 2024-2028 vastgesteld. Het wegenbeheerplan is een vervolg op de Meerjarenonderhoudsplanning wegen 2018 - 2022 (MJOP) en de kwaliteitsdoelstelling voor het wegenareaal in de Areaalnota 2019.
Het onderhoudsniveau van de verhardingen (asfalt, beton en elementen) is basis. De sterk gestegen kosten voor het beheer en onderhoud, door de hoge gasprijzen en daaropvolgend hoge inflatie, zijn meegenomen in het wegenbeheerplan.
Naast het beheer en onderhoud is invulling gegeven aan thema’s uit duurzaamheid en klimaatadaptatie zoals:
- Klimaatadaptief aanleggen, beheren en onderhouden van de openbare ruimte.
- Het verminderen van (onnodige) verhardingen en objecten; Hierbij is het uitgangspunt ‘niet verharden, tenzij’.
- Circulair werken; het hergebruiken van herbruikbare elementen verhardingen uit eigen werken is het uitgangspunt.
- Het toepassen van innovatie; Waar mogelijk passen we innovaties toe die een positief effect hebben op bijvoorbeeld de verkeersveiligheid en/of de duurzaamheidsdoelstellingen.
Het resterende deel achterstallige onderhoud wat in 2024 is geconstateerd wordt in 2025 weggewerkt. De klimaatschade die is ontstaan aan de wegen wordt in 2025 hersteld.
Wegenlegger
In 2025 gaan we het actualiseren van de wegenlegger afronden. De wegenwet bepaalt dat elke Nederlandse gemeente verplicht is om een wegenlegger op te stellen en actueel te houden. De wegenlegger geeft juridisch duidelijkheid over de openbaarheid van de weg en de onderhoudsplichtige. De oude wegenleggers zijn voor het laatst geactualiseerd in 1994 (Peize), in 1966 (Norg) en in 1961 (Roden), daarnaast zijn bij de herinrichtingsplannen Roden-Norg, Veenhuizen en Peize wegen openbaar geworden of aan de openbaarheid onttrokken. Deze wijzigingen moeten meegenomen worden in de nieuwe wegenlegger. De actualisatie vraagt daardoor tijd om alles goed uit te werken. De geactualiseerde wegenlegger wordt door de provincie vastgesteld.